Křesťanská střední škola, základní škola a mateřská škola Elijáš, Praha 4 – Michle
Naše škola je jako strom, jehož kořeny stojí na pevných morálních principech. A i když je koruna tohoto stromu hodně rozvětvená, protože školu navštěvují žáci různých národností či náboženství, vždy nás spojuje pevný kmen tolerance a respektu. Z koruny stromu lze dohlédnout daleko do kraje i dívat se vzhůru k nebi, stejně jako v naší škole „Elijáš“. Globální témata jsou přirozenou součástí výuky, především v ZSV, Biologii, Křesťanské výchově, Ekonomice, Dějepisu či v jazycích. Vyskytují se ale i v předmětech, kde by je nikdo nečekal, například v Matematice či v hodinách Tělesné výchovy. O tématech diskutujeme, účastníme se nejrůznějších přednášek, píšeme seminární práce a vytváříme prezentace. O titul Světová škola jsme se ucházeli, protože se nechceme zajímat jen o sebe. Není nám lhostejný svět ani prostředí, ve kterém žijeme. Všichni jsme součástí jednoho celku, za který neseme svůj díl odpovědnosti.
2023/2024
Na Elijáši dobře vědí, že komiks může být nejen zábavný, ale i skvělý pomocník ve výuce. Letos si ověřili, že může přinést mnoho dobrého a smysluplného. Žákyně a žáci se letos zaměřili na globální témata spojená s nerovnostmi a aktivním bojem proti nim. Před vánočními svátky uspořádali místní akci spojenou právě s komiksy a jejich dražbou, která proběhla už během tradičního jarmarku. Cílem výstavy bylo šířit povědomí o Cílech udržitelného rozvoje nejen v rámci školy, ale i u veřejnosti. A povedlo se nejenom to! Díky výtěžku z akce byl podpořen i jeden zcela konkrétní příběh. Žákyně a žáci pomohli Nicolasovi, který se vyrovnává s hendikepem a boj s nerovnostmi zakouší každý den. Vybrali neuvěřitelnou částku 102 759 korun
2022/2023
Škola se zaměřila na téma „Odpovědné výroby a spotřeby“. Žákyně a žáci se věnovali projektu výstavy EcoHelp na Brumlovce, kde prezentovali komiksy a plakáty týkající se úspory energií, hospodaření s vodou a plýtvání jídlem. Navrhli konkrétní opatření k omezení plýtvání ve škole, jako jsou menší porce jídla, úsporná opatření využívající energie, vodu a pohonné hmoty. Akce byla dokumentována pomocí plakátů, e-mailových sdělení, webové stránky školy a fotografií z akce. Elijáš usiluje o to, aby se environmentální témata dostala do povědomí žákyň a žáků a také aby o nich byla informována veřejnost. I v letošním roce se škola zapojila do Komiksové soutěže ADRA.
2020/2021
Tématem pro školní rok 2021/22 byla Odpovědná výroba a spotřeba (cíl č. 12) = omezení spotřeby, pečlivý výběr nakupovaných výrobků s ohledem na životní prostředí, nutnost třídění odpadu, ještě větší nutnost omezení produkce odpadu. Na tématu se studenti na začátku školního roku jednoznačně shodli. Vnímali ho jako velký problém. Došli k závěru, že máme značné rezervy u sebe samých, v rodinách, ve škole, i v rámci oblasti Brumlovky.Hlavním cílem bylo zapojit do akce celou školu a rozšířit povědomí o Cílech udržitelného rozvoje, konkrétně pak o odpovědné výrobě a spotřebě. 1. ročník lycea se zamýšlel nad otázkami jako je nadměrná produkce, plýtvání, ohromné množství vyprodukovaného odpadu, recyklace atd.
V průběhu školního roku cíl č. 12 tematicky přesně zapadal do učebních plánů kolegyně Terezy Muladi. Studenti 1. ročníku lycea v hodinách probírali dané téma, diskutovali o něm, v období říjen/listopad 2021 kreslili komiksy a zúčastnili se ADRA Komiksové soutěže, tvořili výukové (projektové) plakáty (bannery). Samotná vernisáž (11. 5. 2022) byla během dne rozdělena do tří bloků – program pro žáky prvního stupně, druhého stupně a lycea spolu s širokou veřejností. Žáci připravili naučná stanoviště, která měla zábavnou formou předat ostatním žákům informace z oblasti ekologie a toho, jak můžeme být šetrnější ke světu.
A jak akci vnímali samotní žáci?
„Pěkné zážitky a krásný den až na to, že na konci už jsem na to neměl nervy.“ (Egor)
„Zkušenosti s organizací, stres, zkušenosti s prací s malými dětmi, samostudium o ekologii, možnost poučit ostatní o životním prostředí, dobrý pocit z odvedené práce, zábava, naděje, že můžeme něco změnit, zmrzlina za odměnu.“ (Johanka, Honza, Marie, Simona, Tereza a Denis)
2020/2021
Demokracie očima šesťáků aneb když virtuálně volím (on-line kampaň, V.-VI. 2021)
Kvůli omezení výuky v tomto školním roce jsme většinu aktivit Světové škol přesunuli do online výuky. Tentokrát jsme si zvolili námět z 16.globálního cíle – Mír, spravedlnost a silné instituce, který jsme si do výuky hlavně Křesťanské výchovy zúžili na téma demokracie.
Ve výuce v 6.třídě jsme si s žáky nejprve vysvětlili, co vlastně demokracie je, její podoby nebo i jak to vypadá, když nefunguje. Často jsme k tomu využívali skupinové práce, její následné prezentace nebo dokumentární filmy ze vzdělávacího programu Varianty-Jeden svět na školách (proklik: https://www.jsns.cz/ ).
V prezenční výuce si pak žáci demokratické principy vyzkoušeli v praxi. Od společné přímé volby konkrétní podtémat do výuky až po tvorbu a provedení celoškolního průzkumu. V něm jsme se ptali jak na prostory školy, tak na služby školy a její fungování. Jen pro příklad ukázka otázek, na které odpovídali žáci celé školy, rodiče i učitelé:
– Potřebujeme školní knihovnu? – Odpovědi: 82,3 % – je zapotřebí, využíval(a) bych ji; 17,7 % – není tak důležitá
– Mohl by být princip tzv. mentorství (vzájemná individuální podpora žáků napříč ročníky) zajímavý jak pro mladší, tak starší žáky? – Odpovědi: 70,1 % – výborný nápad, rád(a) bych se zapojil(a); 29,9 % – tato myšlenka mě příliš neoslovila
– Kdyby se upravili školní chodby tak, aby na nich vznikl prostor pro relaxaci, drobné sportovní aktivity ap., byli byste pro? – Odpovědi: 92,1 % – určitě; 7,9 % – ne, to bych asi nevyužíval(a)
„Při práci na tomto tématu z pohledu učitele oceňuji hlavně to, že si žáci demokratický přístup sami „vyzkoušeli“ – např. vyrovnat se a přijmout výsledky demokratické volby, když pro ně sami nehlasovali. Zjistili, že neexistuje jenom jeden pohled na věc a je třeba přijmout a tolerovat jak odlišný názor, tak i postoj většiny.
2019/20, podzim 2020
Brumlovka proti nerovnostem
Jako první téma v programu jsme si vybrali chudobu a nerovnost, které se váží k 10.globálnímu cíli. Chtěli jsme poukázat na to, že se tato témata dotýkají lidí i v našem bezprostředním okolí a naším cílem bylo zmapovat obecné povědomí o chudobě. Také jsme chtěli porovnat, jak se naše názory liší od názorů druhých a posléze je porovnat se samotnou skutečností. Vše jsme chtěli spojit i s finanční podporou Nadační fondu Elijáš, který pomáhá žákům a studentům školy.
Tématu jsme se věnovali v několika předmětech. V němčině jsme se naučili odborné pojmy. Zjišťovali jsme a srovnávali poměry v ČR, Německu a USA (procento lidí žijících pod hranicí chudoby, hranice chudoby v těchto zemích ap.). V hodinách Komunikační a mediální činnosti jsme řešili tvorbu dotazníku k našemu průzkumu. V rámci Ekonomiky jsme se seznámili s pojmy minimální mzda, životní minimum, kurzarbeit a další. Nejvíce nás zasáhlo téma matek samoživitelek, kdy pro nás bylo nepředstavitelné, že není samozřejmé mít pro děti k dispozici každý den ovoce a zeleninu. V hodině Slohu jsme vytvořili novinovou zprávu k Nadačního fondu Elijáš a připravili plakáty. Nakonec jsme se vypravili „mezi lidi“. V rámci farmářských trhů jsme na náměstí Brumlovka udělali průzkum mezi kolemjdoucími, kde jsme využili náš připravený dotazník. Na trhu jsme měli také informační stánek s vytvořenými plakáty. Povedenou akci jsme nakonec zakončili v místní cukrárně.
Pedagogové v rámci projektu na studentech v průběhu zkoumání tématu viděli posun v jejich přemýšlení – od názoru “nás se to netýká”, “proč bychom to řešili na soukromé škole”, k zjištění “ano, ono se nás to týká.” To pro ně byla největší odměna.