Gymnázium, Lipník nad Bečvou, Komenského sady 62, příspěvková organizace
Naše Gymnázium je výjimečné hlavně individuálním přístupem ke svým studentům. Jsme malá škola, a proto jsme schopni reflektovat potřeby jednotlivých studentů, nabízet jim pomocnou ruku v rámci studia i ve volnočasových aktivitách.
S globálními tématy se studenti setkávají ve výuce v každém ročníku napříč předměty. Důležitou roli hraje výuka společenských věd, cizích jazyků, zeměpisu a biologie, kde se jednotlivými tématy s globální problematikou zabýváme do hloubky. Samozřejmostí je nenásilná integrace těchto témat i do dalších předmětů, hlavně v rámci projektové výuky.
Naše škola se dlouhodobě zabývá globálními tématy a propojováním výuky s běžným životem v rámci nejrůznějších projektů. Můžeme zmínit například zapojení se do nejrůznějších charitativních sbírek, ekologických projektů jako je například Ukliďme svět nebo Ukliďme Česko, do sběru papíru, třídění odpadu, odpovědné spotřeby.
Doufáme, že v rámci Světové školy získáme další podněty a nápady pro výuku, přiučíme se novým metodickým postupům a užijeme si mnoho zábavy. V neposlední řadě také vnímáme Světovou školu jako nástroj, jak studentům ukázat, že i oni a
jejich aktivita mohou ovlivnit dění ve světě kolem nich.
Gymnázium v Lipníku nad Bečvou se ve školním roce 2023/2024 přihlásilo do Ceny inspirace Světové školy a bylo touto cenou také slavnostně oceněna. Podívejte se na školní video, se kterým se žáci do Ceny inspirace přihlásili a přečtěte si Příběh k Ceně inspirace školy v naší Galerii projektů.
Školní rok 2023/2024
Cílem běhu, který se konal v rámci Světové školy již podruhé bylo tentokrát poukázat na nerovnosti ve společnosti. Běh tematicky navazovala na projektový den Ne/rovnosti ve společnosti, kde se studenti zabývali nerovností / rovností v různých aspektech života lidí. Aby se o tématu dozvěděli více i samotní účastníci bylo vytvořeno celkem osm tematických stanovišť o rovnosti a nerovnosti vespolečnosti, Fairtrade a na stanovišti start/cíl byla umístěna výstava Kávová krize, která znázorňuje jednak cestu kávy a jednak život pěstitelů.
Účastníci akce se tedy nejen dozvěděli něco nového, ale také mohli udělat něco pro své zdraví –mohli si zvolit délku trasy (kratší 3,7 km nebo delší cca 6 km) a způsob zdolání trasy. Je nutno podotknout, že někteří účastníci ji zdolali několikrát.
Běh také podpořil prostřednictvím poplatku startovného dobrou věc – výtěžek z akce byla věnován Společnosti pro ranou péči v Olomouci pro Káju z Hranic.
Do akce se zapojili nejen studentky a studenti gymnázia, ale i žáci a žákyně Základní škola Lipník nad Bečvou Osecká.
A jak akci hodnotí žáci?
- Charitativní běh je akce s několika přidanými hodnotami. Samozřejmě hlavní hodnotou je dobročinný účel, kdy v podstatě děti podporují děti. Žáci se aktivně podílejí na přípravě akce, a hlavně sami se jí účastní, někteří v roli běžců, jiní v roli organizátorů. Na jeden den opustíme celá škola lavice a jsme na čerstvém vzduchu. A nejde jen o pohyb. Na trase plní běžci nejrozmanitější úkoly napříč snad všemi vyučovacími předměty. A co případně změnit? Možná obměnit trasu. Běh by se mohl konat např. v některém z lipenských parků, nebo by trasa mohla procházet přímo městem. Třeba by se tak přidal k akci i nějaký náhodný kolemjdoucí nebo turista.
- Projekt Světová škola mi přinesl schopnost dívat se na věci ze všech úhlů pohledu, přemýšlet společně se spolužáky a spolupracovat na společném rozhodnutí. Taky mi pomohl řadit své myšlenky do stručného přednesu a obecně se jako člověk rozvíjet.
Školní rok 2022/2023
Během školního roku se žáci věnovali tématu výživy ve světě a u nás, a proto se rozhodli uspořádat Běh pro zdraví sebe i ostatních. Součástí běhu byla stanoviště s úkoly, kde běžci a běžkyně zjišťovali informace o vlivu výživy na zdraví lidí ve světě. Běhu se účastnili nejen žáci z lipnického gymnázia, ale i žáci dalších tří škol z Lipníka nad Bečvou. Přišli i jednotlivci, kteří se o akci dozvěděli v místní knihovně či informačním centru. Celkově vyběhlo pro dobrou věc necelých 300 závodníků, kteří udělali něco pro své zdraví, zároveň se mohli zamyslet nad problematikou výživy ve světě a v neposlední řadě podpořili malého Davídka, který se narodil s vážnou genetickou vadou jménem Achondroplazie.