Gymnázium ALTIS Praha
Gymnázium ALTIS pracuje na poli vzdělávání a výchovy už 21 let. Jako osmileté gymnázium je ALTIS orientován na všeobecný vzdělávací program, nižší stupeň přednostně sleduje rozvoj kompetencí, vyšší stupeň je zaměřen na rozvoj čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti, ve výstupech se strategie osvědčuje průměrně 95% úspěšností při vstupu na vysoké školy všeho typu.
GRV na školní úrovni zahrnuje látku průřezových témat VDO, MKV, VMEGS a ENVV. Jde nám o to, aby každé průřezové téma bylo měřitelně a komplexně představeno každému žákovi a byly tak reálně dosaženy cíle výchovy. Kromě integrace do předmětů a projektování GRV (každý rok probíha celoroční, celoškolní projekt ve znamení jednoho průřezového tématu) byl v předchozím školním programu zařazen i samostatný předmět – seminář Multikulturní výchovy. Předmět kromě látky MKV zahrnoval také kapitoly: rozvojové cíle tisíciletí, trvale udržitelný rozvoj, globalizace apod. Dlouhodobě zařazujeme GRV do nabídky ročníkových prací. Studenti si často vybírají témata spojená se sociálním vyloučením menšin v ČR. ALTIS má samostatně vedený projekt charitativních aktivit; žáci již realizovali např. akci Adopce na dálku; Adopce školy na dálku; Skutečný dárek apod.
Školní rok 2018/2019
Projektové dny GRV
Cílem akce v letošním roce bylo představit různé metody výuky globálních témat (reakce na listopadové fórum Svět se mění – a co my?, kde byla tematika realizace GRV diskutována a různými workshopy také prakticky demonstrována jako inspirace). Navázali jsme proto spolupráci s novými institucemi (Multikulturní centrum Praha, Glopolis) a oslovili i dlouhodobě zapojené organizace (Arcidiecézní charita, Člověk v tísni) a společně připravili projektové dny, během kterých se vybraná témata (migrace, spotřeba v globálním pohledu, charitativní spolupráce…) realizovala. Mezi formami práce převažovala beseda, řízený rozhovor, výklad s prezentací, ale i skupinová práce, dramatizace, vzájemné učení. S Multikulturním centrem jsme navázali další spolupráci a v následujícím školním roce s ním budeme realizovat projekt týkající se emigrace, resp. emigrantů, kteří museli v nedávné minulosti z různých důvodů odejít z Prahy.
Školní rok 2017/2018
Projektové dny GRV, Adopce na dálku
Letos jsme se zaměřili na téma islamofobie (VMEGS) a Lidské aktivity a problémy životního prostředí a Vztah člověka k prostředí (EV). Další akce byla ve spolupráci s Multikulturním centrem Praha a jednalo se o sérii seminářů o stereotypech a stereotypizaci mediálních sdělení objevující se v sociálním rámci Prahy jako metropole. Poslední aktivitou roku byla tradiční charitativní kampaň Adopce na dálku a Skutečný dárek – tu realizujeme formou bazaru a sbírky během dubnových třídních schůzek, zapojujeme do ní rodiče a přátele školy. Letos se kromě příspěvku na adopci podařilo vybrat částku na zakoupení školních pomůcek a včelího úlu v rámci projektu Skutečný dárek (tato aktivita nejvíce rozvíjí hlavní cíl Světové školy – vypěstovat u studentů rekrutovaných z podnikatelských a intelektuálních kruhů určitou charitativní gramotnost a poskytnout jim rozhled po produktech tohoto typu).
Školní rok 2016/2017
Projektové dny GRV
Hlavními cíli projektových dnů byla reflexe aktuálních událostí v evropském prostoru (migrace, integrace migrantů, příčiny migrace vč. klimatických a ekonomických, integrace a inkluze migrujících, problematika terorismu). Sekundárním cílem byla analýza stereotypů o uvedených tématech v kontextu recepce odborných a publicistických pramenů. Dalším podstatným cílem byla analýza charitativních a podpůrných projektů, do nichž se může běžný občan zapojit. Projekt Světová škola máme zařazený v celoročním plánu výuky v etapách, kdy ve škole probíhají maturity a školní maturitní generálky; už poněkolikáté se nám osvědčilo využívat tohoto projektu ke smysluplným činnostem, studenti si na tuto tradici již zvykají. Projekt nám dlouhodobě pomáhá zařazovat do výuky aktuální témata, která zatím nemají v učebnicích prostor a nebyla dostatečně pedagogicky zpracována na centrální úrovni. Reakce na projekt jsme v minulém školním roce registrovali formou workshopů v hodinách OSZ a humanitní výchovy. Zájem GRV jsme monitorovali také úspěšnou nabídkou ročníkových prací.
Školní rok 2014/2015
Hon za svobodou
Multikešková zážitková hra, do které byli formou účasti zapojeni studenti všech lichých ročníků, kterým byla přidělena role uprchlíka před občanskou válkou zuřící v jejich zemi. Studenti ve věkově smíšených skupinkách absolvovali cestu terénem, na místa určená GPS propozicemi. Zde je čekalo řešení různých úkolů a zároveň získávali různé informace o problému uprchlictví obdržené od partnerských organizací – Multikulturního centra, Evropského domu, organizace Člověk v tísni. Jako odměnu získali fairtradové výrobky. Téma akce a nápad na její formu vzešly přímo od studentů během debatování nad současnými globálními problémy na seminářích. Informace o projektu se objevily v místním tisku. Studenti sami uvedli, že z následných debat mezi studenty školy mají pocit, že došlo k naplnění cíle, který si vytkli před organizací hry, a to rozproudění debaty o uprchlictví.