ZŠ Dub nad Moravou: Světoběh zakončil rok plný aktivit zaměřených na zdraví (Příběh k Ceně inspirace 2024 – ZŠ Dub nad Moravou)

Do běhu pro zdraví na základní škole v Dubu nad Moravou se zapojily stovky dětí i dospělých. Účastníci si užili sportovní den a žáci a žákyně se při jeho přípravě zlepšili v organizačních i komunikačních dovednostech.

Na trase dubského běhu v okolí základní školy je už od rána čilý ruch. Žáci zde barevnými fáborky pečlivě vyznačují, kudy budou účastníci běžet a připravují i jednotlivá stanoviště. Když je vše hotové, už vyhlíží první návštěvníky. V tu chvíli ještě nikdo z nich netuší, že jich budou nakonec necelé čtyři stovky.

Naslouchají a ptají se

Když celá akce vypukne, starší žáci vítají běžce a běžkyně na jednotlivých stanovištích. Každé z nich se věnuje tématu, které nějak souvisí se zdravím, jako je správný životní styl, lékařské péče ve světě či problémy s nedostatkem pitné vody a potravin v některých zemích. Mladší se účastní celého běhu, plní po cestě úkoly a dozvídají se nové informace.

Na poslední zastávce je čekají dobroty napečené dětmi a vyučujícími, které si závodníci a závodnice mohou koupit za symbolický poplatek, který bude věnován Lékařům bez hranic. Vzhledem k velkému počtu návštěvníků jsou ke konci téměř všechny vyprodané. “Alespoň jsem se hodně dobře naučila počítat drobné,” směje se deváťačka Alžběta, které se na závěrečném stanovišti nakonec podařilo prodat téměř všechno.

“Byl jsem mile překvapen tím, že informace, které se snažíme na stanovištích předat, ostatní opravdu zajímají. Naslouchají a ptají se,” říká Jaroslav, který společně s dalšími spolužáky pomáhá na jednom ze stanovišť. Věnují se tu tématu ‘ve zdravém těle zdravý duch’ a představují mimo jiné to, jak je pro zdraví důležitý spánek a proč bychom se měli vyhýbat alkoholu.

Z druhé strany akci hodnotí Veronika ze 7. třídy. Podle ní se jednalo o jednu z nejzajímavějších školních akcí vůbec a vše se spolužákům podařilo moc dobře zorganizovat. „Hrozně moc jsme si to užili,“ dodává.

Dřív jsem se bála zvednout ruku

Podle dětí se podařila i další z akcí, kterou v Dubu nad Moravou v rámci programu Světová škola v tomto školním roce připravily. Byl jí projektový den pro žáky ze školy. „Na několika stanovištích jsme se věnovali různým aktivitám. Buďto jsme se dozvěděli nějaké informace o zdraví a celosvětových problémech související se špatnou zdravotní péčí nebo jsme něco tvořili, abychom si to dokázali lépe představit – pekli jsme chleba a vyráběli smoothie,“ vypráví Veronika s tím, že jí nejvíce oslovila právě stanoviště, kde si něco mohla sama ozkoušet. Dodává, že ji zaujala i problematika plýtvání potravinami. 

Na projektovém dni vystoupili také hosté z organizace Mary’s Meal věnující se potravinové bezpečnosti v rozvojových zemích nebo paní zubařka, která vyprávěla o svém působení ve Rwandě.

„Byla jsem na stanovišti o první pomoci a učili jsme ostatní, co dělat, když se něco stane. Měla jsem vlastní prezentaci, takže jsem si vyzkoušela, jaké to je vést hodinu,“ vzpomíná Alžběta a dodává, že právě komunikační schopnosti se jí díky Světové škole hodně zlepšily, což využívá i na střední škole cestovního ruchu, kde nyní studuje. „Dřív jsem se bála zvednout ruku i před vlastní třídou, dneska už dokážu mluvit před velkou skupinou lidí,“ říká. Podobnou zkušenost má i její bývalý spolužák Jaroslav. 

Kolu? Ne, raději vodu

Téma zdraví základní školu v Dubu nad Moravou provázelo celý školní rok. Kromě velké akce se v průběhu roku konaly menší výzvy a žáci i učitelé se snažili být opravdu kreativní. Přímo pro Světovou školu založili vlastní Instagramový účet, který jim pomáhal s komunikací různých drobných výzev.

Jednou z nich byla například soutěž o nejoriginálnější zdravou svačinu. „Zejména v mladších ročnících bylo vidět, že je výzva opravdu přiměla k tomu, aby si připravili zdravé jídlo, a ještě u toho byli kreativní,“ říká Veronika. Dalším příkladem osvětové aktivity byla tvorba nástěnky, která upozorňovala na to, kolik cukru je v různých slazených nápojích. „My v deváté třídě jsme se nad tím opravdu zamysleli a vedlo nás to k tomu, že více pijeme vodu než limonády,“ říká Jaroslav.

Energie pro vyučující

“Učit je někdy náročné a Světová škola nám dodává energii. Když od dětí dostáváme zpětnou vazbu a slyšíme je mluvit o tom, co jim dala, co se všechno se naučily a jak to aplikují v životě, tak cítíme, že to má velký smysl,” dodává Michaela Mastíková. Těší ji také to, že globální přesah je ve škole opravdu znát. Například v hodinách zeměpisu, je vidět, jak si žáci propojují poznatky ze Světové školy se znalostmi z běžné výuky.

Alžběta popisuje, že na začátku se některým žákům do Světové školy nechtělo. “Mysleli si, že je to akorát práce navíc,” říká. Jaroslav ji však doplňuje s tím, že ti, kteří se nakonec zapojili, zjistili, že jim to opravdu něco dá do života. “A to nejen nové zkušenosti, ale i nová přátelství,” dodává.

„Jsem ráda, že máme základnu dětí, které nám pomáhají, a baví je se učit nové věci. Teď i díky Ceně inspirace můžou vidět, že jejich práci někdo umí ocenit,“ doplňuje Michaela Mastíková.

Výzvy do dalších let

Základní škola v Dubu nad Moravou je ve Světové škole od roku 2022, a tak se mnohému zatím učí. Podle Evy Kafkové je důležitá komunikace s ostatními vyučujícími. “Je třeba kolegy o dění ve Světové škole a možnosti zapojení se do menších aktivit v průběhu roku průběžně informovat,” říká.

Jednou z hlavních výzev zapojených učitelek je dostat Světovou školu do širšího povědomí obce a do akcí zapojit více lidí. S pílí a nadšením, které doprovází aktivity školy, jejich žáků, žákyň a vyučujících, splnění této výzvy pravděpodobně nebude tak těžké.

“Už jsme v rámci výuky uspořádali fairtrade týden, výstavu v parku a veřejné promítání, ze kterého se lidé mohli hodně naučit a na němž mohli ochutnat fairtrade kávu. Také jsme začali s organizací dobrobazaru, na kterém budeme prodávat oblečení, co lidé darují. Chceme ukázat, jak funguje módní průmysl, jaký má dopad na pracovní podmínky i životní prostředím, ale také to, že i starší oblečení může ještě dělat radost. A výtěžek z dobrobazaru věnujeme na obnovu po povodních,” vyjmenovává Veronika, co všechno se jim už podařilo od začátku roku a dodává, že se žáci vždycky těší na to, co se bude dít. 

Barbora Báštěcká