Základní škola Mořkov
Naše škola je vesnická. Je dobrá spolupráce s obecním úřadem a místními složkami a podnikatelskými subjekty.. Snažíme se, aby se s globálními tématy seznamovali i občané obce. Pořádáme výstavy, na stránkách školy zveřejňujeme prezentace žáků, o událostech informujeme prostřednictvím zpravodaje obce.
Globální témata jsou zařazována do učebních plánů. Na 1. stupni prvouka, vlastivěda, na 2. stupni v rámci předmětů výchova ke zdraví, k občanství, etická a výtvarná výchova. Při plánování školních projektů bereme na zřetel propojení témat v globálním kontextu. Spolupracujeme s organizacemi Adra, Člověk v tísni, Na zemi, Arpok. Využíváme materiály a nabídky těchto organizací, zapojujeme se do výzev
Zapojení do Světové školy přináší naší škole prestiž. Učí děti samostatnosti, odpovědnosti. Buduje u dětí i dospělých seberozvoj a seberealizaci. Plánováním akcí a projektů přináší lepší spolupráci učitelů, rodičů a veřejnosti, výuka je kreativnější a zábavnější. Zapojením do Světové školy se daří ovlivňovat chování žáků, učitelů i všech lidí kolem a být dobrým příkladem pro veřejnost.
2017/18:
Volba je na tobě
Cílem projektu bylo upozornit na téma potravin a odpovědné spotřeby. Po exkurzi do Pohankového mlýna ve Frenštátě pod Radhoštěm a na Kozí farmu v Rožnově pod Radhoštěm žáci 6. třídy založili v místní knihovně Semínkovnu a pečlivě se o ni starají, připravují kalendář sezónních potravin a kuchařku s recepty z regionálních potravin. Během projektového dne, do kterého byli zapojeni všichni žáci 2. – 9. třídy, se věnovali tématům: supermarket a nakupování; dovoz potravin (pojmy „potravinové kilometry“, „uhlíková stopa“); sezónní ovoce a zelenina, regionální potraviny; káva, čaj. Po projektovém dni proběhl i tradiční předvánoční jarmark, na který žáci 6. třídy připravili pohankové cukroví a recepty s informacemi o pohance. V rámci pracovních činností žáci vypěstují pohanku, řeřichu a bylinky na čaj.
2018/19
Hračkohraní
Hlavním cílem akce bylo rozvíjení respektu k druhým a uvědomění si kulturní rozmanitosti ve světě i ve vlastní společnosti. Cílem projektu bylo zjistit, jak si hráli děti dříve a jak si hrají dnes a uspořádat výstavu hraček pro veřejnost a charitativní bazar. Žáci své poznatky porovnávali se zkušenostmi ostatních dětí ve třídě i dětí z jiných částí světa, hledali podobnosti i rozmanitost – v rámci hodin výchovy ke zdraví, občanství, projekt Osmičková výročí. Při práci s textem se učili vyhledávat důležité informace a tvůrčím způsobem je zpracovávat – vytvořili dotazníky pro rodiče a vyhodnotili je.
2019/20
Nebuď plýtvač, buď záchranář, podzimní trh
V tomto auditovém roce se tým Světové školy vrátil opět k tematice jídla, tentokrát pod názvem Nebuď plýtvač, buď záchranář žáci a učitelé uskutečnili celou sérii aktivit, která měla upozornit na problematiku plýtvání jídlem. Cílem bylo vést zúčastněné k tomu, aby se zamýšleli, jak mohou zamezit plýtvání potravin, dále pak probíhaly aktivity, které prezentovaly možnosti uchování potravin, využití nadbytečných potravin (sběr starého pečiva, sběr jablek na školní zahradě a jejich distribuce zvířatům) či promyšlené nakupování. Tým také zorganizoval výstavu Planeta hladu, která byla umístěna v obecní knihovně.