1st International School Of Ostrava
Naše gymnázium spojuje to nejlepší z českého vzdělávacího systému s mezinárodním smýšlením a multikulturním přístupem. To znamená, že žáci jsou vedeni k získání znalostí, jejich aplikaci do souvislostí a použití v reálném životě. Rozvíjíme jejich měkké dovednosti a připravujeme na život ve 21. století. A práce s GRV a aktivita žáků, učitelů i rodičů je v tomto ohledu důležitým prvkem filozofie a koncepce školy.
V hodinách různých předmětů a propojeně pracujeme s tématy rozvíjejícími základní myšlenky GRV a podporujícími aktivní práci žáků – lidská práva, životní prostředí, multikulturní výchova, globální svět a lokální možnosti, komunitně prospěšné projekty na podporu aktivního občanství. Spolupracujeme s neziskovými organizacemi Člověk v tísni, Na Zemi, Arpok, Amnesty International, s lokálními institucemi, jsme zapojeni do mezinárodních i národních aktivit a projektů podporující tuto tématiku (Erasmus+, Aces, Emise). Vedeme žáky k aktivnímu zapojení také nabídkou školních klubů jako jsou Active Citizens nebo ISOMUN (Model United Nations Club). Žákům nabízíme zapojení do programu Mezinárodí cena vévody z Edinburghu, jehož jedna část je věnována dobrovolnictví a žáci se i takto mohou vyjádit a pracovat na sobě v oblastech podpory druhých. Již několik let také pracujeme s metodikou a projektem La Ngonpo, který je kpmplexním souborem a možností zapojení školy do GRV.
Na základě tohoto výčtu vidíme získání titulu Světová škola jako logickým vyústěním intenzivní práce školy v oblasti GRV, které se samozřejmě ve stejně kvalitní míře hodláme věnovat i dále.
Školní rok 2021/2022
V tomto školním roce proběhlo více menších akcí, které se zaměřovaly na různá témata. Některé projekty se u nás na škole konají již poněkolikáté. Zapojili sme se do Mezinárodního dne proti rakovině a prodejem žlutých kytiček jsme vysbírali částku 12.884,- Kč. V rámci benefiční kampaně Sněhuláci pro Afriku, jejímž cílem je získat určitý finanční obnos, který pomůže dětem v Gambii k lepšímu vzdělávání, jsme vydělali 4.346,- Kč. Účastnili jsme se také akce Ukliďme Česko, sbírali jsme odpadky a zlikvidovali 2 černé skládky. Ze světového dění logicky vyplynula pomoc Ukrajině, kdy jsme uspořádali jak materiální sbírku, tak také finanční sbírku. Byli jsme ve spojení s dvěma sběrnými místy v Ostravě, takže jsme se snažili zaměřit na věci, které opravdu chyběly. Poté jsme se rozhodli uspořádat společně s žáky 8. ročníku tematický Cake Day v barvách ukrajinské vlajky, na kterém jsme vydělali 7.237,- Kč, které jsme darovali neziskové organizaci Chuť pomáhat, díky čemuž jsme umožnili evakuaci 30 ukrajinským ženám a dětem.
Školní rok 2017/2018
Férová snídaně – udržitelnost kolem nás
Naše akce je součástí celonárodní kampaně „Férová snídaně“, která propojuje místní komunitu a poukazuje na podmínky současného obchodu a výroby produktů a na osvětu férového přístupu k výrobě i spotřebě. Jako další rozměr bude součástí našeho komunitního setkání právě osvěta v oblasti udržitelnosti formou výstavy posterů a slavnostní „otevření“ komunitního kompostu KOMKOM podporující rozumné nakládání s bioodpady v lokálních podmínkách a s lokálními partnery dlouhodobě podporující místní společenský, kulturní a gastronomický život. Přidružená výstava studentských prací a výstupů z projektových dní na téma „Udržitelnost“ ukázala přístup školy k tématům GRV a veřejnou prezentaci tohoto tématu mezi veřejností. Výstava „fair trade“ (plakáty putovní výstavy z Na Zemi) poukázala na problematiku nerovných podmínek v podnikání a na způsoby podpory této značky ve světovém i lokálním měřítku.
Školní rok 2016/2017
Projekt EMISE
V tomto školním roce jsme již naplno plnili cíle projektu EMISE – osvěta žáků základních škol a pochůzky emisarů ve vybraných lokalitách Ostravy a přímá komunikace s vlastníky problémových obydlí. Žáci byli díky zapojení do Emise proškoleni, jak mají v těchto situacích vystupovat, jaká mají práva, jak upozornit na danou problematiku. Zároveň zorganozovali workshop pro žáky partnerské základní školy v Klimkovicích, kteří jsou v projektu také zapojeni. Dále se zúčastnili několika tematických exkurzí zaměřených na danou problematiku, pracují ve škole s meteostanicí a sdílejí výsledky měření se všemi partnerskými školami v projektu. Webová stránka projektu ZDE.
Školní rok 2015/2016
Problematika ovzduší v Ostravě
Na základě dlouhodobých problémů se stavem ovzduší v Ostravě se žáci rozhodli připravit preventivní a osvětový program zaměřující se především na špatnou situaci lokálních topenišť. Připravili si interaktivní program pro žáky základních škol, ve které zábavnou a zároveň poučnou formou poukazují na příčiny špatného stavu ovzduší ve vybraných lokalitách města a na možnosti osvěty na veřejnosti. Shodou okolností tento koncept přesně zapadal do již probíhajícího krajského environmentální projektu EMISE, který vznikl na Slezském gymnáziu v Opavě a tak se naše skupinka svým záměrem a projektovým obsahem zfúzovala do větší skupiny účastníků emisního projektu.
Školní rok 2014/2015
Projekt globálního rozvojového vzdělávání La Ngonpo – absolvování a práce s projektem La Ngonpo v jeho plné míře. Všechny moduly, online propojení s partnerskými školami v ČR, Nepálu i Indii. V projektu pracovala celá jedna třída v počtu 12 žáků. Jedinečnost tohoto programu tkví v originální metodice, která zahrnuje podrobné plány 24 vyučovacích hodin pokrývajících 6 témat (např. krása, voda, migrace) použitelných v různých předmětech (např. v angličtině, občanské výchově, zeměpise, výtvarné výchově i v matematice), a v možnosti internetového partnerství se školami v zahraničí.