Škola má nejen vzdělávat, ale i vychovávat, říkají učitelé z gymnázia Hejčín
Olomoucké gymnázium Hejčín je škola, kde učitelé vzdělávají žáky v pětatřiceti třídách. Na střední škole předměty jako matematika, fyzika, zeměpis, český jazyk nebo dějepis rozšiřuje i projekt Světová škola, který v dětech rozvíjí globální témata přesahující hranice České republiky.
Podle učitelů Hany Vackové a Františka Braunera by škola měla nejen vzdělávat, ale také vychovávat, pro tento přístup ovšem není v českém školství příliš prostor. „Světová škola je jediná možnost, jak v současném vzdělávání dětem předat, že jsme jedna velká globální vesnice. Pomáhá to v dětech budovat solidaritu, a to je nejdůležitější,“ představila důležitost Světové školy učitelka společenských věd Hana Vacková. „Myslím si, že to je pro studenty a učitele dobrá výzva. Pokud nebudeme vnímat naše okolí, tak je to pro naši budoucnost neudržitelné,“ doplnil kolegyni učitel přírodních věd František Brauner.
Oba učitelé se projektu Světové školy věnují ve svém volném čase. „I když jsem vstával v pět hodin ráno a domů se dostanu v osm hodin večer, tak mi to stojí zato, nabíjí mě to energií. Na schůzkách Světové školy, kde děti přichází s nápady, je úžasná energie. Jejich nápady mě neuvěřitelně baví,“ vysvětlil Brauner, proč Světové škole věnuje volný čas. „Já, jako učitelka společenských věd, mám v popisu práce nejen vzdělávat, ale i vychovávat. Mám jednoznačnou vnitřní motivaci, protože vidím, že ve společnosti některé neblahé tendence lidí vzrůstají, místo aby klesaly,“ popsala svoji motivaci Hana Vacková s tím, že ji baví vychovávat k samostatnosti a dokázat děti postavit do života.
Děti cítí, že je projekt posune dál
Během práce na projektech Světové školy vzniká v menších týmech skupinová hierarchie. „Skupinová dynamika tady funguje. Je to jako v jiných profesích, někteří jsou lídři a jiní se nechají raději vést,“ popsal učitel přírodních věd František Brauner s tím, že se daří zkušenějším lídrům předávat znalosti a zkušenosti mladším spolužákům.
Na gymnáziu Hejčín se ve skupinách sejdou děti ze zcela odlišných věkových skupin. „Mnohdy to je motivace dětí, proč vstoupit do projektu. Děti se chtějí propojit mezi třídami, vznikají tak vazby napříč školou,“ řekla Hana Vacková. Podle názoru obou učitelů se ve skupinách vždy objevují extrovertní děti, které chtějí vystupovat a předvést se, projekty Světové školy ovšem přitahují i žáky, kteří jsou jiní, uzavřenější. „Jdou do toho, protože cítí, že by je to mohlo někam posunout,“ doplnil motivace studentů Brauner.
Na hejčínském gymnáziu si studenti připravili už řadu projektů. Například projekt I kluci pláčou upozorňoval na předsudky, které trápí žáky gymnázia a na předsudky, které pramení z tradičního uspořádání rolí. Do prvního projektu ovšem vstoupil učitel a vybral téma diabetes. „Děti toto téma krásně zpracovaly. Další rok už jsem si ale řekl, že do toho nebudu zasahovat a vznikl úžasný projekt,“ popsal vývoj projektu Světové školy učitel. Podle svých slov si uvědomil, že děti dokážou zvládnout a řídit celý projekt samy.
Oba učitelé z gymnázia Hejčín se musí někdy vědomě upozadit, protože například cítí touhu projekt směřovat určitým směrem, vždy ovšem zvítězí představa, že to děti zvládnou. „Studenti přináší neotřelé nápady, a to se nikdy neomrzí, mám z toho velkou radost,“ dodal František Brauner.
Světová škola nás dokáže podpořit
Oba učitelé se shodnou na tom, že zapojení do Světové školy jim přináší i velkou míru inspirace. „V rámci Světových škol se setkáváme s učiteli z celé České republiky. Vidíme tak, jak s globálními tématy pracují například na vesnické škole nebo na střední odborné škole,“ vyzdvihl další přínos Světové školy pro hejčínské gymnázium František Brauner. Podle Vackové je zde navíc velká podpora v oblasti konzultací. „Do některých našich projektů se chodili podívat zástupci Světové školy a pomohli nám nasměrovat začátek našich projektů,“ doplnila kolegu Hana Vacková a dodala, že dostávají i psychickou podporu, která je pro učitele enormně důležitá: „Inspirace, konzultace, vedení, a hlavně psychická podpora, kterou učitelé většinou nemají.“
Jan Horejš
Autor pracuje pro deník Olomoucký Report.