Škola Kavčí hory: Náš školní rok s osmi globálními tématy (Příběh k Ceně inspirace 2024 – Škola Kavčí hory)

Pražská Škola Kavčí hory je Světovou školou již desátým rokem. V rámci programu propojuje všechny úrovně školy – od mateřské přes základní až po střední školu – a stává se neodmyslitelnou součástí jejího každodenního života. Vrcholem každoročního úsilí je projektový den, který vychází z celoročního zaměření na konkrétní témata.

Osm témat pro jeden rok

Loňský školní rok byl na Kavčích horách v rámci Světové školy mimořádný. Poprvé v historii školy se žáci rozhodli věnovat hned osmi různým tématům, která společně spojili pod název „Život na zemi“. Žáci a studenti se rozdělili do skupin a každá z nich si zvolila vlastní oblast zájmu, např. rovnost pohlaví, doprava ve městě, život ve vodě, zdraví a kvalitní život, či chudoba. Každá skupina se soustředila na konkrétní aktivity – skupina zabývající se chudobou například uspořádala materiální sbírku pro azylový dům pro matky s dětmi. Téma chudoby není pro studenty novinkou; v minulosti již pekli a následně darovali vánoční cukroví pro nízkoprahové denní centrum U Bulhara. Další skupiny vyčistily okolí školy od odpadků, zrenovovali záhony kolem školy, ale také se zabývaly bezpečností děti při příchodu do školy. Zajímavé výstupy měly i skupiny, které se zajímaly o problematiku rovnosti žen a mužů.

Všechny aktivity, které probíhají v průběhu roku, prezentuje škola veřejnosti na červnové Zahradní slavnosti, která se stala tradičním svátkem celé školy. Součástí slavnosti je i charitativní Běh pro keňského studenta Collinse, kterého škola dlouhodobě podporuje. Tento běh nejen přispívá na podporu vzdělání jednoho konkrétního dítěte, ale zároveň umožňuje žákům i rodičům lépe pochopit realitu chudoby ve světě. Vybrané startovné a další prostředky škola odesílá právě na podporu vzdělávání tohoto adoptovaného studenta. Během slavnosti mohli příchozí shlédnout i výstavu fotografií studentky školy k tématu chudoba.

Známe se ze Světovky

Škola Kavčí hory je Světovou školou již od roku 2014. „S nabídkou přidat se do tohoto programu za mnou tehdy přišla paní ředitelka. Šla jsem na úvodní školení, které se mi líbilo. A tak jsme u Světové školy a jejich témat od té doby zůstali,“ vysvětluje Kateřina Měšťánková, která ve škole Světovou školu desátým rokem koordinuje. Učitelský tým Světové školy nyní tvoří tři učitelé, kteří se nebojí věnovat složitějším otázkám, jako jsou změna klimatu nebo lidská práva. „Mnohem více jsme během let pracovali na tom, abychom zapojili celou školu. Začínali jsme jen s malou skupinou studentů, postupem času máme tým, který připravuje aktivity pro úplně celou školu – to je dnes kolem 800 žáků mateřské, základní i střední školy,“ doplňuje Kateřina. Většinou je zapojená celá základní a střední škola a středoškoláci chodí se svými programy do mateřské školy. Aktivitám Světové školy se během školního roku věnuje užší tým žáků a studentů. Ti se účastní společných schůzek. Do projektových dnů už se ale zapojuje většina žáků školy. Část z nich osloví členové užšího týmu pro pomoc s pořádáním aktivit, ostatní jsou jako účastníci. „Tým Světové školy se u nás schází jednou měsíčně dopoledne během výuky. Hodně věcí, při přípravě akcí, členové týmu dělají ve svém volném čase,“ vysvětluje Kateřina Měšťánková.

Koordinátorka Světové školy na Škole Kavčí hory potvrzuje, že zapojení do tohoto programu a práce s globálními tématy studentům přináší řadu nových informací o globálních tématech jako takových. „Velkou radost mi dělá, že žáci a studenti se během projektů Světové školy učí spolupracovat, naslouchat si,“ doplňuje Kateřina Měšťánková. Kladně hodnotí i to, že za desítku let, kdy je škola v tomto programu, se Světová škola stala běžnou součástí školy.

Překročit svůj stín

Účast na projektu přináší studentům mnoho osobních výzev. Pro studenty bývá někdy náročné stanovit si role v týmu. Pro některé žáky a studenty je někdy obtížné třeba vystupovat před malými dětmi ve školce nebo komunikovat s pedagogy z jiných stupňů školy. Když se jim podaří vše překonat, získají často řadu nových dovedností a zkušeností a slovy své učitelky mnohdy „překračují své vlastní stíny“.

V letošním školním roce by se žáci chtěli v rámci Světové školy věnovat podrobněji tématu duševního zdraví. „Pravděpodobně to ale vezmeme spíše z pozitivní strany. Budeme se tedy chtít věnovat více wellbeingu a tomu, jak každý může o své duševní zdraví pečovat a posilovat jej,“ uzavírá Kateřina Měšťánková.

Václav Zeman