Studenti Gymnázia Lipník nad Bečvou: Bez vzájemné spolupráce by to nešlo (Příběh k Ceně inspirace 2024 – Gymnázium Lipník nad Bečvou)
Jimi pořádaného Běhu pro zdraví se zúčastnilo dvě stě lidí. Během školního roku pořádali několik dalších akcí k tématu (ne)rovností ve společnosti. Studenti gymnázia v Lipníku nad Bečvou prožili díky programu Světová škola bohatý školní rok. Pochvalují si to oni sami i jejich rodiče.
Nepřízeň počasí, zamračený a deštivý den, přesto se celé gymnázium Lipník nad Bečvou chystá na Běh pro zdraví sebe a ostatních. Nejvíc na pilno má v den konání závodu skupina bezmála 20 studentů a studentek, kteří celou akci od začátku školního roku plánovali. Společně se scházeli, domlouvali, jak bude běh vypadat, jaké úkoly vymyslí pro spolužáky a co všechno je díky tomu naučí. Téma letošního běhu zní (ne)rovnosti ve společnosti.
Počasí se nakonec umoudří, a i když se čekala o něco větší účast, dorazilo zhruba dvě stě návštěvníků. S počasím se toho sice moc nadělat nedá, objevily se ale i některé jiné příčiny menšího počtu příchozích. Akce například kolidovala s výletem žáků ze sousední školy, kteří byli na běh pozváni. Organizátoři si z toho vzali ponaučení do příštích let a snažili se udělat vše pro to, aby si běh užili ti, kdo mohli dorazit.
„Naplánovali jsme kratší a delší trasu, aby si účastníci mohli vybrat podle svých schopností, co zvládnou uběhnout či ujít. Po cestě jsou naplánovaná stanoviště s úkoly. Lidé zaplatí malý poplatek za startovné, pokud splní všechny úkoly, dostanou na konci malou odměnu, takže se jim jejich vklad alespoň zčásti vrátí,“ vysvětluje program dne Jan, student víceletého gymnázia, který je nyní v kvintě.
Na jednotlivých stanovištích se účastnice a účastníci věnují různým oblastem, které souvisí s (ne)rovnostmi. Objevují se zde tak témata jako například fairtrade, různé podmínky ve světě či využívání starého oblečení. Část z úkolů se podařilo propojit se školními předměty, třeba s matematikou či zeměpisem.
Výtěžek z vybraných peněz půjde na podporu malého Káji z blízkých Hranic, který má vývojovou vadu. Více než osm tisíc korun, které se studentům gymnázia během akce podařilo vybrat, jeho rodina využije na rehabilitace. „Mám radost, že můžeme takto pomáhat,“ říká Barča z kvinty.
Daří se lákat zájemce o studium
„Jsem zvyklý sám organizovat menší akce jako vedoucí místního skautského oddílu, ale tady jsem zjistil, že je dobré obrátit se i na ostatní,“ popisuje Jan a souhlasí s ním i Barča. „Nebylo jednoduché něco takového zorganizovat. Naučili jsme se, že je opravdu potřeba spolupráce s ostatními, že sám na to člověk nestačí,“ říká
Tereza ze sexty dodává, že při přípravách bylo někdy těžké se s ostatními shodnout na tom, jak bude akce vypadat. „Museli jsme se naučit vyslechnout názory ostatních a dělat kompromisy. Nakonec se běh povedl, takže to určitě stálo za to,“ líčí s tím, že si ona i její spolužáci odnesli řadu zajímavých informací.
Studenti a studentky gymnázia se o (ne)rovnostech učili v průběhu celého školního roku. A podařilo se jim nabité znalosti předat veřejnosti.
Zájem o školu roste
Další zajímavá akce pořádaná studenty v rámci Světové školy se uskutečnila během Dne otevřených dveří. I ona se mohla být jednou z příčin zvýšeného zájmu o studium na této škole. „Letos se na naši školu hlásilo opravdu hodně lidí a letošní prima je tak nejpočetnější za několik let. To podle mě o něčem vypovídá,“ myslí si Jan.
Téma (ne)rovností, a to jak příjmových skupin nebo třeba v rámci genderu, bylo ústřední i v rámci projektového dne. Studenti gymnázia se při něm ve věkově smíšených skupinách zúčastnili různorodých lekcí, či týdne globálního vzdělání.
Gymnázium díky aktivitě studentů uspořádalo i takzvanou férovou snídani, kam mohli přijít občané Lipníku. „Vařili jsme fairtrade kávu, studenti donesli upečené dobroty, někteří dělali palačinky a potírali je fairtradovou čokoládou… Lidi byli nadšení,“ vzpomíná učitelka Gabriela Švédová s tím, že se povědomí o gymnáziu i díky akcím Světové školy zlepšuje.
A co si z aktivit Světové školy odnesli studenti? „Kupuju teď místo běžných čokolád ty fairtradové. Myslím, že je hodně důležité na to myslet,“ říká Barča. Tereza s ní souhlasí a dodává, že se snaží neplýtvat textilem. „Oblečení dáváme na charitu nebo se snažíme ho přešívat,“ uvádí.
Ze začátku byli studenti nesmělí
Vyučující Gabriela Švédová vnímá, že studenti rostou, a to jsou do Světové školy zapojeni teprve třetím rokem. Dokládá to i Cena inspirace, kterou gymnázium letos získalo.
Ze začátku se prý do programu přihlásilo hodně dětí, možná z nadšení, že se nebudou muset učit. Postupně se však vyjasnilo, kdo o aktivity opravdu stojí. „Tehdy to byly nesmělé děti, dnes nemají problém mluvit před velkou skupinou lidí,“ říká Švédová.
Díky programu lze podle ní vidět úplně jiné kvality studentů, než u testů nebo ve výuce. Daří se také propojovat informace ze Světové škole s dalšími předměty, jako jsou základy společenských věd nebo angličtina. „Otevírá to dveře k novým tématům, o kterých se pak s dětmi můžeme regulérně bavit v hodinách,“ dodává.
Rodiče nám fandí
Kromě toho mají podle Terezy ostatní studující radost, že mají obohacené školní dny a nemusí se pořád jen učit v lavicích. A pro letošek už mají jasno v tom, že se chtějí více soustředit do hloubky na jedno téma, a tím je vzdělávání. „V projektovém týdnu chceme vytvořit věkově smíšené skupinky, které budou zjišťovat, jak probíhá vzdělávání ve světě, výstupem pak bude výstava,“ popisuje Jan. Tereza na závěr chystá únikovku, která bude určená i pro veřejnost a na níž bude možné využít znalosti z předchozího týdne. „Myslím, že pomáhá, když se lidé dozvídají informace zábavnou formou,“ doplňuje.
Všichni oslovení studenti říkají, že velkou radost z jejich zapojení do tohoto programu mají i jejich rodiče a těší je, jak tráví svůj čas. „Jsou překvapení, že opravdu dělám něco užitečného,“ směje se Jan. „Naši chodí na akce, podporují nás a fandí nám. Jsou pyšní na to, co děláme,“ uzavírá Tereza.
Barbora Báštěcká